10 kvaliteter der beskriver Danmarks bedste sælgere
Jeg bliver tit spurgt: ”Hvad karakteriserer en rigtigt god sælger?”, så i denne uge vil jeg forsøge at inspirere dig og resten af Danmarks bedste sælgere med mit bud på:
Der er uden tvivl andre og vigtige kvaliteter, men her er de ti jeg gennem snart 20 år har bemærket som selvstændig salgsudvikler i danske B2B salgsorganisationer:
1. Integritet
Gennem årene er det blevet stadigt mere tydeligt, at man ikke kan lave en god forretning med et dårligt menneske. Så den første kvalitet jeg vil nævne er, at man kan stole på sælgeren, at sælgeren står inde for det han sælger og at sælgerens kunder ikke har fortrudt deres køb.
2. Personligt ansvar
De bedste sælgere adskiller sig ofte ved at eje deres mål. De har taget personligt ansvar og vil (til fordel fra andre sælgere) ikke lægge skylden for manglende resultater over på andre. De bærer ansvaret selv og har dermed også større glæde når de får succes.
3. Plan og fokus
Det personlige ansvar for målet udmunder sig i en konkret salgsplan med klare delmål. De bedste sælgere ved når ugen eller måneden er slut, om de er på vej mod succes eller fiasko – også selv om salgscyklus (tiden fra kontakt til kontrakt) er måneder eller år.
4. Vedholdenhed
De bedste sælgere har lært (af erfaring) at salg kræver vedholdende opfølgning på kundeemner, mange forgæves forsøg, mange møder uden tilbud og mange forhandlinger uden kontrakter. Men de bliver ved – dag efter dag.
5. Kundens succes
De bedste har også erkendt, at ved at fokusere på kundens succes får de selv succes. De kan italesætte kunders mulige gevinster og sælge værdibaseret. Og jo mere de taler om kundens succes først, får de selv succes.
6. Tør være sig selv
Mennesker er forskellige, og både kunder og sælgere er jo også mennesker. Og den forskellighed skal der være plads til. Kunden vil møde et ægte menneske – og ikke en poleret robot der har lært at manipulere.
7. Sælgende spørgsmål
Den bedste måde at få kunden til at se muligheden for succes er, at stille sælgende spørgsmål. Og det er den teknik de bedste sælgere håndterer langt bedre end alle andre. De kan interviewe kundeemner uden at sælge indtil kunden selv er klar til at købe.
8. Prioritering
Salgsafdelingen er fyldt med tidsrøvere, men de bedste sælgere ved hvilke opgaver der skaber salg og vælger at gøre dem først. De vælger til og fra blandt interne møder, tidsrøvere, serviceopgaver osv. De bruger tiden på salg.
9. Udvikling
De bedste er blevet gode fordi de søgte læring og de blev endnu bedre fordi du efterfølgende overførte teori til praksis. De ved ikke bare hvad der virker, de gør det der virker. De søger konstant nye metoder og værktøjer, også når virksomheden lancerer et nyt produkt, som måske skal sælges på en anden måde.
10. Sparring
At være bedst er flygtigt. Derfor forsøger de bedste at blive endnu bedre ved at søge sparring og feedback fra kolleger, ledere eller deres netværk udenfor virksomheden.
Som omtalt i medierne
Miniseminar: Ny Omsætning
Se på 27 minutter hvordan du som leder for B2B-sælgere kan opnå ny omsætning med tre fundamentale principper:
- Højere konverteringsrater med værdibaseret salg
- Kortere salgscyklus med procesorienteret salg
- Ny energi i salgsteamet med proaktiv pipelineledelse
Få adgang for kr. 0,- på www.omsaet.dk/ny
Vi guider B2B-salgsteams til ny omsætning på 100 dage
Mit navn er Brian Stahlhut Christiansen, og jeg har arbejdet med optimering af B2B-salg i over 20 år.
Jeg har også skrevet fire bøger om salg og holdt foredrag om salg og salgsledelse i Skandinavien, Tyskland, Baltikum, Spanien og USA.
Min ambition er, at guide B2B-salgsteams til ny omsætning - uden at ansætte flere sælgere eller øge marketing.
Følg mig på LinkedIn her (jeg udgiver løbende artikler om værdibaseret og procesorienteret salg).
Download Guides til Øget Omsætning
Konkrete og kontante råd til at lykkes med B2B-salg og salgsledelse...