Brug tid i bilen til at sælge
Er du en af dem, der kører +40.000 km om året?
Så kender du måske frustrationen over spildtiden på motorvejene (og i køer).
Gennem årene har jeg opøvet en række rutiner, som ændrer spildtid til produktiv kvalitetstid i bilen. Her er mine 10 bedste tips:
- Kør i god tid. Dels fordi en seriøs sælger ikke kommer for sent, men også fordi du vil bruge tiden på at stresse og køre stærkt, hvis du er kommet sent afsted. Og som Churchill sagde: Der findes kun én god undskyldning for at komme for sent, og det er at man kom for sent afsted.
- Adaptiv fartpilot. Jeg ved ikke med dig, men jeg kan mærke at jeg med adaptiv fartpilot kan slappe mere af, når jeg kører bil. Jeg er mindre træt efter en tur tværs over landet og tilbage igen samme dag. Har du ikke den feature, så sørg for at få den i din næste bil.
- Erkend, at du ikke kommer hurtigere frem blot fordi du kører 10 kilometer hurtigere. Vi sælgere kører ofte ret friskt til, men virkeligheden er jo, at der er så meget trafik på de danske motorveje, at du kun kommer marginalt hurtigere frem ved at køre hurtigere de få gange der er fri bane.
- Min bil er organiseret som man ville se det på en sejlbåd – alting har sin plads. Vand i førerdøren (ved min venstre hånd), skopuds i samme dør som vandet (hvor jeg stiger ud), sunde snacks i armlænet og min taske på højre forsæde, hvor jeg hænger den hen over nakkestøtten (så tasken ikke vælter). Og tasken er organiseret på samme måde som bilen – alting ligger altid i de samme lommer, så jeg kan finde alt uden at kigge. Kvitteringer og rejsebilag ligger i solskærmen, et tæppe og en ren reserveskjorte ligger pakket ved siden af reservehjulet.
- Sluk for de ligegyldige radiostationer. Jeg tager af og til mig selv i at have siddet længe og zappet mellem kommercielle radiostationer over en lang motorvejsstrækning. Det er tomme kalorier og død tid. Vælg at bruge tiden bedre og skift som minimum til en station, der spiller mere musik du kan lide og har mindre forstyrrende tale eller reklamer.
- Tid til refleksion. Noget af det fantastiske ved bilen er, at der ikke kommer nogen og forstyrrer dig. Du vælger selv, om du vil svare telefonopkald og sms’er, men der kommer ingen ”ind ad døren” når du kører. Derfor er bilen et fantastisk sted til de store tanker:
- Hvor er du i din karriere, og hvad skal der ske?
- Hvad er strategien og planen for din salgssucces?
- Hvordan løser du de svære udfordringer?
- Telefonmøder. Mange telefonmøder kan lige så godt holdes i bilen, som på kontoret. Så overvej at flytte dine telefonmøder til de tidspunkter hvor du alligevel ved, at du sidder i bilen. Så kan du bruge kontortid til andre opgaver.
- Hav altid en liste over mennesker du med fordel kan ringe til. Det kan være kunder, som kunne have godt af et tjek ind, kolleger som vil sætte pris på lidt gensidig sparring eller en sælger du er leder for.
- Jeg er stor fan af lydbøger og podcasts. Typisk business- og salgsindhold på udvejen og måske en krimi på hjemvejen, hvis det er sent. Jeg læser 20-25 fagbøger om året på de lange ture og finder god inspiration i en række podcasts på mange af de kortere ture.
- Få lukket ned, inden du kører helt hjem. Inden du parkerer bilen hjemme, kan det være en god ide at have sat de flueben der skal sættes og slette de mails du har nået at ringe tilbage om på turen. Så overvej at køre ind til siden en kilometer, før du er hjemme og få styr på opkald, to do’s og det, du har lovet at gøre som næste skridt. På den måde kan du bedre være til stede, når du kommer helt hjem.
God tur og brug tiden godt.
Som omtalt i medierne
Miniseminar: Ny Omsætning
Se på 27 minutter hvordan du som leder for B2B-sælgere kan opnå ny omsætning med tre fundamentale principper:
- Højere konverteringsrater med værdibaseret salg
- Kortere salgscyklus med procesorienteret salg
- Ny energi i salgsteamet med proaktiv pipelineledelse
Få adgang for kr. 0,- på www.omsaet.dk/ny
Vi guider B2B-salgsteams til ny omsætning på 100 dage
Mit navn er Brian Stahlhut Christiansen, og jeg har arbejdet med optimering af B2B-salg i over 20 år.
Jeg har også skrevet fire bøger om salg og holdt foredrag om salg og salgsledelse i Skandinavien, Tyskland, Baltikum, Spanien og USA.
Min ambition er, at guide B2B-salgsteams til ny omsætning - uden at ansætte flere sælgere eller øge marketing.
Følg mig på LinkedIn her (jeg udgiver løbende artikler om værdibaseret og procesorienteret salg).
Download Guides til Øget Omsætning
Konkrete og kontante råd til at lykkes med B2B-salg og salgsledelse...