Sådan Får I Succes med Proaktiv Pipelineledelse
I B2B-salg, hvor salgsprocessen er kompleks og salgscyklussen lang, er det afgørende for ledere at have et solidt greb om processen og fremskridtet.
Én af de mest effektive måder at opnå det, er ved at arbejde med ”lead indikatorer” og implementere proaktiv pipelineledelse.
Som erfaren leder for sælgere, der arbejder med løsninger og systemer til erhvervsvirksomheder, kan du drage stor fordel af en strategi, der fokuserer på at styre processen og måle fremskridt gennem kundens købsrejse.
Hvad er Lead Indikatorer og Proaktiv Pipelineledelse?
Lead indikatorer er de forudgående begivenheder, der indikerer fremtidig succes. I proaktiv pipelineledelse ved du, at milepæle og triggers i nutiden vil have en direkte indvirkning på fremtidige resultater. Ved at arbejde med lead indikatorer tager I styring over processen for at sikre ønskede fremtidige resultater.
Indsigt i Pipeline
I en kompleks salgsproces er klarhed om, hvor kunden befinder sig i købsrejsen, afgørende. Proaktiv pipelineledelse giver jer mulighed for at indsamle data og måle fremskridt gennem hvert trin af processen. Det giver jer dybdegående indsigter i, hvor kunderne er i deres beslutningsproces og hjælper jer med at identificere potentielle udfordringer eller flaskehalse.
Styrket Fokus på Handling
Lead indikatorer motiverer jeres sælgere til at handle proaktivt og fokusere på de rigtige skridt i salgsprocessen. Det fører til en mere målrettet indsats, hvor tid og ressourcer allokeres effektivt i forhold til de handlinger, der mest effektivt driver processen fremad.
Reduceret Usikkerhed
I en salgskultur med lang salgscyklus og komplekse processer er det næsten umuligt at forudsige fremtiden med den traditionelle pipelinetilgang. Men ved at arbejde med lead indikatorer kan I reducere usikkerheden. Jeres indsigt i, hvad der driver resultater, giver jer mulighed for at tage kontrol og påvirke fremtiden positivt.
Konklusion
I komplekst B2B-salg, hvor salgsprocessen kan være udfordrende at navigere i, kan proaktiv pipelineledelse med fokus på lead indikatorer gøre en betydelig forskel.
Denne tilgang giver jer mulighed for at styre processen, identificere flaskehalse og optimere jeres tilgang.
Som salgsleder kan du guide jeres sælgere til at handle proaktivt og målrettet, hvilket vil resultere i en mere struktureret og succesrig salgsproces.
Læs mere om Proaktiv Pipelineledelse her:
- Proaktiv Pipelineledelse - beviselig effekt i B2B-salg (læs mere)
- Sådan leder du B2B-sælgere til succes med mere meningsfulde mål (læs mere)
- Download 300 siders salgsguide på www.flereordrer.dk
Som omtalt i medierne
Miniseminar: Ny Omsætning
Se på 27 minutter hvordan du som leder for B2B-sælgere kan opnå ny omsætning med tre fundamentale principper:
- Højere konverteringsrater med værdibaseret salg
- Kortere salgscyklus med procesorienteret salg
- Ny energi i salgsteamet med proaktiv pipelineledelse
Få adgang for kr. 0,- på www.omsaet.dk/ny
Vi guider B2B-salgsteams til ny omsætning på 100 dage
Mit navn er Brian Stahlhut Christiansen, og jeg har arbejdet med optimering af B2B-salg i over 20 år.
Jeg har også skrevet fire bøger om salg og holdt foredrag om salg og salgsledelse i Skandinavien, Tyskland, Baltikum, Spanien og USA.
Min ambition er, at guide B2B-salgsteams til ny omsætning - uden at ansætte flere sælgere eller øge marketing.
Følg mig på LinkedIn her (jeg udgiver løbende artikler om værdibaseret og procesorienteret salg).
Download Guides til Øget Omsætning
Konkrete og kontante råd til at lykkes med B2B-salg og salgsledelse...