B2B-Salgsledelse – Er I sælgere eller er I bare tilbudsskrivere?

photo-1521790945508-bf2a36314e85

Jeg møder desværre alt for ofte salgsorganisationer, der har glemt forskellen på at sælge så det virker og have travlt med at skrive tilbud.

For det sidste kan man fylde hele arbejdsugen med – og den næste.

Men at sælge er en helt anden størrelse.

Og ofte skrives der tilbud som:

  • Ikke skulle være skrevet endnu
  • Skulle indeholde en helt anden løsning
  • Eller endnu værre: Aldrig skulle være skrevet

Den måde mine kunder syretester deres salgsmuligheder på for at afgøre, om det GIVER MENING at skrive tilbud er:

DE TRE X HVORFOR

Grundtanken er at sætte sig i kundeemnet sted og overveje, hvad kundeemnet vil svare på følgende spørgsmål – og om kundeemnet KAN svare:

Hvorfor?

  • Hvad er formålet med at ændre på status quo?
  • Hvorfor er det vigtigt?
  • Hvad sker der hvis vi ikke løser problemet?
  • For hvem er det egentlig et problem?

Hvorfor os?

  • Hvordan er vores alternativ (bare lidt) bedre end de andres?
  • Hvordan flytter vores løsning kunden tættere på hvor de gerne vil være - hurtigere?
  • Hvordan flytter vores løsning kunden nemmere væk fra hvor de er?
  • Hvorfor er det vi sælger en bedre investeringscase end konkurrentens?

Hvorfor nu?

  • Hvad vil det koste kunden at udskyde beslutningen i 3 måneder?
  • Hvad er konsekvensen, hvis de venter til næste budgetår?
  • Hvad går de glip af, hvis de venter bare en måned (mere)?
  • Hvorfor giver det mening at skrive under nu. I dag?

De tre temaer er helt afgørende for om det giver mening at skrive tilbud (og følge op på det med alt hvad det indebærer fordi:

  • Hvis ikke der er et stærkt hvorfor – så ender salgsmuligheden i ingenting. Kundeemnet fortsætter uændret og bruger et evt. budget på noget andet og vigtigere.
  • Hvis ikke der er et stærkt hvorfor os – så vil kundeemnet vælge det billigste alternativ. Så med mindre I er billigst går ordren til en af jeres konkurrenter.
  • Hvis ikke der er et stærkt hvorfor nu – så vil kundeemnet udskyde beslutningen i det uendelige.

Og det samlede resultat vil, hvis kundeemnet mangler svar på bare et af de tre x hvorfor, være det samme:

INGEN ORDRE

Og derfor: Hvorfor bruge tid på at skrive tilbud?

Som omtalt i medierne

Miniseminar: Ny Omsætning

Se på 27 minutter hvordan du som leder for B2B-sælgere kan opnå ny omsætning med tre fundamentale principper:

  • Højere konverteringsrater med værdibaseret salg
  • Kortere salgscyklus med procesorienteret salg
  • Ny energi i salgsteamet med proaktiv pipelineledelse

Få adgang for kr. 0,- på www.omsaet.dk/ny

Ny Omsætning no BG
LinedIn-6Z0A4086-Edit-Brian_S-farve

Vi guider B2B-salgsteams til ny omsætning på 100 dage

  Mit navn er Brian Stahlhut Christiansen, og jeg har arbejdet med optimering af B2B-salg i over 20 år.

Jeg har også skrevet fire bøger om salg og holdt foredrag om salg og salgsledelse i Skandinavien, Tyskland, Baltikum, Spanien og USA.

Min ambition er, at guide B2B-salgsteams til ny omsætning - uden at ansætte flere sælgere eller øge marketing.

Følg mig på LinkedIn her (jeg udgiver løbende artikler om værdibaseret og procesorienteret salg).

Download Guides til Øget Omsætning

Konkrete og kontante råd til at lykkes med B2B-salg og salgsledelse...

25 Super Sælgende Spm.

Sælg mere med bedre spørgsmål

Download for kr. 0,-

Bedre møder
i salgsafdelingen

Får jeres sælgere energi ud af jeres møder?

Download for kr. 0,-

Bedre Salgsmål
Bedre Resultater

Klare og motiverende mål giver øget salg

Download for kr. 0,-

Professionelle online møder

Sælg mere på kortere tid med online kundemøder

Download for kr. 0,-

Salgsledelse
Koma eller Krise

Sådan leder du B2B-salg gennem kriser

Download for kr. 0,-