B2B-salg - 6 Tips til Succes på Messer
Guide til dig der skal sælge på messer
Det er messesæson i mange brancher, og jeg vil her give dig 6 tips til, hvordan du kan lykkes med et af tre mål for messedeltagelse:
- Få ordrer med hjem
- Booke møder til afholdelse efter messen
- Indsamle kvalificerede leads til opfølgning efter messen
(Og nej: Branding, kendskabsgrad og at vise produkter er IKKE mål for messen).
Så her kommer mine 6 bedste tips til effektivt messesalg, der virker:
#1: Vær aktiv på sociale medier i tiden op til messen
Man kan hurtigt blive imponeret over antallet af gæster på mange messer. Men hvis du tænker over det, så er det fuldstændigt ligegyldigt hvor mange, der går rundt i messehallen.
Det eneste interessante er hvor mange, der stopper op og går ind på jeres stand.
Derfor er det afgørende for jeres messesucces, at du gør alt hvad du kan for, at messegæsterne ved, at I er på messen, at de kan finde jer og har lyst til at kigge forbi.
I den sammenhæng er sociale medier fantastisk.
Lav opslag, post billeder eller video og fortæl for eksempel om:
Hvad kan man se på jeres stand?
Hvorfor skal man komme og tale med dig?
Hvilke nyheder viser I?
Hvordan kan man eventuelt aftale en 1-1 med dig på messen?
#2: Forbered dig: Hvem deltager?
Undersøg hvem der deltager og udvælg dig en liste (med billeder) af kontakter, du vil elske at få en dialog med – og måske endda få en mødeaftale eller en ordre!
(Med billeder på listen har du en kæmpe fordel.)
#3: Vær dig selv
Du kender sikkert følelsen af at gå ind i en tom detailbutik og blive angrebet af tre sultne butikssælgere, der mangler omsætning efter en dag med meget få kunder.
Lidt samme oplevelse kan messegæster også få.
… Medmindre du vælger en mere afslappet stil.
Du vil gerne starte en dialog, du ved, at I kan løse et dyrt problem og du sælger, fordi du ønsker at hjælpe kunder til succes. Hverken mere eller mindre.
Så træk vejret, smil og vær dig selv.
#4: Træn jeres salgshistorie
Messegæster har et meget kort attentionspan og bliver bombarderet med indtryk, viden og ideer. Så det er afgørende, at du på max 30 sekunder kan formulere, hvordan I bidrager til jeres kunders succes.
Så få den formuleret, få den trænet og test hinanden, inden messedørene åbner.
#5: Hav et sted at tale med potentielle kunder
Støjniveauet er højt, og koncentrationsniveauet er ofte lavt på messer. Så indret jeres stand (eller find et stille hjørne tæt på standen), så du kan sidde ned med de messegæster, der har lyst til at høre mere.
#6: Forbered næste skridt
Hvad vil du sende til dine nye kontakter umiddelbart efter messen?
Hvornår vil du ringe til dem og booke møde?
Hvad vil du sige til dem?
Hvordan registrerer i kontakter og leads?
Få styr på det i god tid før messen starter.
Du kan læse mere om, hvordan du får succes med messesalg og alle de andre B2B-salgsdiscipliner i min 300 siders salgsguide ”Syv Gyldne Nøgler til Øget Salg”, som du kan downloade for kr. 0,- på www.flereordrer.dk.
Og du kan se hvordan Logitrans A/S (som vist på billedet øverst) øgede konverteringsrater og forkortede salgscyklus på www.omsaet.dk/logitrans.
God læselyst – og held og lykke på jeres næste messe!
Som omtalt i medierne
Miniseminar: Ny Omsætning
Se på 27 minutter hvordan du som leder for B2B-sælgere kan opnå ny omsætning med tre fundamentale principper:
- Højere konverteringsrater med værdibaseret salg
- Kortere salgscyklus med procesorienteret salg
- Ny energi i salgsteamet med proaktiv pipelineledelse
Få adgang for kr. 0,- på www.omsaet.dk/ny
Vi guider B2B-salgsteams til ny omsætning på 100 dage
Mit navn er Brian Stahlhut Christiansen, og jeg har arbejdet med optimering af B2B-salg i over 20 år.
Jeg har også skrevet fire bøger om salg og holdt foredrag om salg og salgsledelse i Skandinavien, Tyskland, Baltikum, Spanien og USA.
Min ambition er, at guide B2B-salgsteams til ny omsætning - uden at ansætte flere sælgere eller øge marketing.
Følg mig på LinkedIn her (jeg udgiver løbende artikler om værdibaseret og procesorienteret salg).
Download Guides til Øget Omsætning
Konkrete og kontante råd til at lykkes med B2B-salg og salgsledelse...