Det er ikke dine konkurrenter, der stjæler dine B2B-ordrer

photo-1624969862644-791f3dc98927

I B2B-salg er det ikke altid konkurrenterne, der stjæler dine ordrer.

Ofte er det virkelige problem, at kunderne forbliver i en tilstand af status quo og undlader at træffe en købsbeslutning.

Lad mig her gennemgå, hvorfor B2B-virksomheder ofte mister flere ordrer på grund af kundens uvillighed til at ændre noget, og hvordan du som sælger eller salgsleder kan imødegå det…

1. Status quo: Den velkendte komfortzone

For mange B2B-kunder er status quo den velkendte komfortzone. De er vant til deres nuværende måde at gøre tingene på, og det kræver ofte tid og overbevisning at ændre på status quo. Det er en udfordring, der er blevet dokumenteret i flere undersøgelser om beslutningsprocesser i B2B-salg.

2. Risikoen ved forandring ifølge forskning

Forskning har afsløret, at kunder ofte opfatter forandring som risikabelt. De frygter de potentielle ulemper, der kan opstå ved at ændre deres nuværende måde at gøre tingene på. Ifølge Harvard Business Review er modstanden mod forandring en af de mest almindelige årsager til, at kunder fastholder status quo.

3. Mangel på oplysninger og indsigt

Mangel på tilstrækkelig information og indsigt om alternativerne kan føre til, at kunder forbliver ved status quo. Sælgere har et ansvar for at levere relevant information og demonstrere merværdi for at overbevise kunderne om, at det er værd at ændre.

4. Tidsmangel og intern modstand

Undersøgelser udført af McKinsey & Company har vist, at interne modstandskræfter og tidsmangel også spiller en rolle. Kunderne kan møde modstand fra kolleger eller beslutningstagere i organisationen, der er tilbageholdende med at ændre noget. Dette fører ofte til en fastlåst status quo-situation.

5. Konklusion og løsningsforslag

For B2B-sælgere og salgsledere er det afgørende at forstå, at tabte ordrer ikke altid skyldes konkurrenterne. Ofte er det kundens beslutsomhed for at fastholde status quo, der er den største udfordring. Ved at adressere kundernes frygt for forandring, levere omfattende information, imødegå intern modstand og hjælpe med at minimere risici kan sælgere øge deres chancer for at overbevise kunderne om, at det er tid til at bevæge sig væk fra status quo.

Se her hvad forskningen siger om salgscyklus


Som omtalt i medierne

Miniseminar: Ny Omsætning

Se på 27 minutter hvordan du som leder for B2B-sælgere kan opnå ny omsætning med tre fundamentale principper:

  • Højere konverteringsrater med værdibaseret salg
  • Kortere salgscyklus med procesorienteret salg
  • Ny energi i salgsteamet med proaktiv pipelineledelse

Få adgang for kr. 0,- på www.omsaet.dk/ny

Ny Omsætning no BG
LinedIn-6Z0A4086-Edit-Brian_S-farve

Vi guider B2B-salgsteams til ny omsætning på 100 dage

  Mit navn er Brian Stahlhut Christiansen, og jeg har arbejdet med optimering af B2B-salg i over 20 år.

Jeg har også skrevet fire bøger om salg og holdt foredrag om salg og salgsledelse i Skandinavien, Tyskland, Baltikum, Spanien og USA.

Min ambition er, at guide B2B-salgsteams til ny omsætning - uden at ansætte flere sælgere eller øge marketing.

Følg mig på LinkedIn her (jeg udgiver løbende artikler om værdibaseret og procesorienteret salg).

Download Guides til Øget Omsætning

Konkrete og kontante råd til at lykkes med B2B-salg og salgsledelse...

25 Super Sælgende Spm.

Sælg mere med bedre spørgsmål

Download for kr. 0,-

Bedre møder
i salgsafdelingen

Får jeres sælgere energi ud af jeres møder?

Download for kr. 0,-

Bedre Salgsmål
Bedre Resultater

Klare og motiverende mål giver øget salg

Download for kr. 0,-

Professionelle online møder

Sælg mere på kortere tid med online kundemøder

Download for kr. 0,-

Salgsledelse
Koma eller Krise

Sådan leder du B2B-salg gennem kriser

Download for kr. 0,-