7 tips til øget salg på LinkedIn

Networking is an essential part of building wealth.
Armstrong Williams
Kold kanvas er for mange sælgere en arbejdsopgave, de glæder sig til på samme måde som kørselsregnskabet.
Og derfor spørger mange af Guldkorns læsere mig: Hvordan kan vi få flere møder i kalenderen på en nemmere måde?
Her vil jeg give dig en syv måder at få varme kundeemner fra LinkedIn:
1) Opdater din profil
Hvornår har du sidst opdateret din profil? Er det tydeligt for folk, der ikke kender dig, hvad du arbejder med, og hvorfor du måske er interessant at tale med for din målgruppe? Er der en appellerende beskrivelse af jeres produkt/koncept/serviceydelse? Er linket til jeres hjemmeside opdateret, eller linker du stadig til en tidligere arbejdsgiver? Er der nogen, der anbefaler dig (endorsements)? Kan man se, hvad du har lavet før dit nuværende job?
2) Vær aktiv i relevante grupper
Der er mange grupper med specifikt fokus på brancher, konkrete emner og kompetencer. Ved at melde dig til i relevante grupper (hvor din målgruppe typisk er medlem) og deltage i debatten kan du markedsføre din viden og dig selv helt gratis. Husk at deltage i diskussionen uden at bryde præmissen: Grupperne er ikke en markedsføringsscene, og medlemmerne forventer. at du bevarer balancen mellem at dele ud af din viden og markedsføre dig selv.
3) Send introduktionsmails direkte via LinkedIn
Afhængigt af dit LinkedIn-abonnement har du mulighed for at sende et antal mails direkte til dine mest interessante kundeemner på LinkedIn. Først søger du efter dem (brancher, geografi, arbejdstitel osv.), og med ”InMail”-funktionen kan du sende en mail direkte til kontaktpersonen.
4) Bliv introduceret gennem fælles netværk
Et alternativ til InMail er ”Get Introduced”-funktionen. Det er særligt relevant for de beslutningstagere på LinkedIn, der er forbundet med dig i andet led. Det vil sige, at I har en fælles bekendt i jeres netværk. Her kan du bruge ”Get Introduced”, som fungerer ved, at du sender en særlig besked til jeres fælles kontakt, som så kan godkende og videresende dit ønske om direkte kontakt.
5) Annoncer på LinkedIn
Hvis du er parat til at investere lidt i at skaffe leads via LinkedIn, er ”LinkedIn Ads” en ekstremt relevant mulighed. Det er nemt at opsætte en annonce, du styrer hvem, der får vist annoncen (brancher, titler, geografi osv.), og du kan vælge at betale pr. klik.
6) Vis hvad du kan
Ved at registrere dine kompetencer på din LinkedIn-profil (overdriv ikke og fokuser på dit arbejdsområde) giver du besøgende på din profil et klart billede af, hvad du står for, og hvem du er. Det øger chancen for en kontakt.
7) Skriv tak for besøget
På LinkedIn kan du se hvem, der har besøgt din profil. Det kan være en god idé at tjekke gæstelisten af og til. For hvis der er nogen, der virker relevante for dit salg, så overvej at skrive en hilsen, takke for deres interesse og stille dig til rådighed for dialog om det, du arbejder med og hvad det betyder for jeres kunder.
LinkedIn kan ikke erstatte solidt salgsarbejde - men det kan gøre udfordringen lidt lettere.
Omsæt Strategi til Resultat
Mit navn er Brian Stahlhut Christiansen og jeg har arbejdet med salgsudvikling og salgscoaching i B2B-organisationer i over 20 år som selvstændig og uafhængig konsulent.
Blandt andet for Procter & Gamble, Danica Pension, Bila Robotics, Philips, AVIS Rent a Car, Ernst & Young, Nordea, Panasonic, Montana Furniture, Nissan, Købstædernes Forsikring, E.ON, Nykredit, EDC, Scion-DTU, COWI, Oticon, Axcess, Rentokil/Initial, Logitrans og DFDS Seaways.
Hvis du vil vide mere om hvordan du sælger mere og mere effektivt, så bestil min nye bog "Omsæt Strategi til Resultat" og få 1.000 konkrete metoder til øget B2B-salg.
Du kan få den tilsendt i hard copy direkte til din postkasse og kun betale for tryk, fragt og håndtering.
Download Guides til Øget Omsætning
Konkrete og kontante råd til at lykkes med B2B-salg og salgsledelse...
Hold professionelle online møder
Sælg mere på kortere tid med online kundemøder