7 tips til øget salg på LinkedIn
Networking is an essential part of building wealth.
Armstrong Williams
Kold kanvas er for mange sælgere en arbejdsopgave, de glæder sig til på samme måde som kørselsregnskabet.
Og derfor spørger mange af Guldkorns læsere mig: Hvordan kan vi få flere møder i kalenderen på en nemmere måde?
Her vil jeg give dig en syv måder at få varme kundeemner fra LinkedIn:
1) Opdater din profil
Hvornår har du sidst opdateret din profil? Er det tydeligt for folk, der ikke kender dig, hvad du arbejder med, og hvorfor du måske er interessant at tale med for din målgruppe? Er der en appellerende beskrivelse af jeres produkt/koncept/serviceydelse? Er linket til jeres hjemmeside opdateret, eller linker du stadig til en tidligere arbejdsgiver? Er der nogen, der anbefaler dig (endorsements)? Kan man se, hvad du har lavet før dit nuværende job?
2) Vær aktiv i relevante grupper
Der er mange grupper med specifikt fokus på brancher, konkrete emner og kompetencer. Ved at melde dig til i relevante grupper (hvor din målgruppe typisk er medlem) og deltage i debatten kan du markedsføre din viden og dig selv helt gratis. Husk at deltage i diskussionen uden at bryde præmissen: Grupperne er ikke en markedsføringsscene, og medlemmerne forventer. at du bevarer balancen mellem at dele ud af din viden og markedsføre dig selv.
3) Send introduktionsmails direkte via LinkedIn
Afhængigt af dit LinkedIn-abonnement har du mulighed for at sende et antal mails direkte til dine mest interessante kundeemner på LinkedIn. Først søger du efter dem (brancher, geografi, arbejdstitel osv.), og med ”InMail”-funktionen kan du sende en mail direkte til kontaktpersonen.
4) Bliv introduceret gennem fælles netværk
Et alternativ til InMail er ”Get Introduced”-funktionen. Det er særligt relevant for de beslutningstagere på LinkedIn, der er forbundet med dig i andet led. Det vil sige, at I har en fælles bekendt i jeres netværk. Her kan du bruge ”Get Introduced”, som fungerer ved, at du sender en særlig besked til jeres fælles kontakt, som så kan godkende og videresende dit ønske om direkte kontakt.
5) Annoncer på LinkedIn
Hvis du er parat til at investere lidt i at skaffe leads via LinkedIn, er ”LinkedIn Ads” en ekstremt relevant mulighed. Det er nemt at opsætte en annonce, du styrer hvem, der får vist annoncen (brancher, titler, geografi osv.), og du kan vælge at betale pr. klik.
6) Vis hvad du kan
Ved at registrere dine kompetencer på din LinkedIn-profil (overdriv ikke og fokuser på dit arbejdsområde) giver du besøgende på din profil et klart billede af, hvad du står for, og hvem du er. Det øger chancen for en kontakt.
7) Skriv tak for besøget
På LinkedIn kan du se hvem, der har besøgt din profil. Det kan være en god idé at tjekke gæstelisten af og til. For hvis der er nogen, der virker relevante for dit salg, så overvej at skrive en hilsen, takke for deres interesse og stille dig til rådighed for dialog om det, du arbejder med og hvad det betyder for jeres kunder.
LinkedIn kan ikke erstatte solidt salgsarbejde - men det kan gøre udfordringen lidt lettere.
Som omtalt i medierne
Miniseminar: Ny Omsætning
Se på 27 minutter hvordan du som leder for B2B-sælgere kan opnå ny omsætning med tre fundamentale principper:
- Højere konverteringsrater med værdibaseret salg
- Kortere salgscyklus med procesorienteret salg
- Ny energi i salgsteamet med proaktiv pipelineledelse
Få adgang for kr. 0,- på www.omsaet.dk/ny
Vi guider B2B-salgsteams til ny omsætning på 100 dage
Mit navn er Brian Stahlhut Christiansen, og jeg har arbejdet med optimering af B2B-salg i over 20 år.
Jeg har også skrevet fire bøger om salg og holdt foredrag om salg og salgsledelse i Skandinavien, Tyskland, Baltikum, Spanien og USA.
Min ambition er, at guide B2B-salgsteams til ny omsætning - uden at ansætte flere sælgere eller øge marketing.
Følg mig på LinkedIn her (jeg udgiver løbende artikler om værdibaseret og procesorienteret salg).
Download Guides til Øget Omsætning
Konkrete og kontante råd til at lykkes med B2B-salg og salgsledelse...