Hvad sælgere kan lære af WW2 bombefly

Under 2. verdenskrig overvejede US Navy hvor og hvordan de kunne armere deres bombefly for at sikre, at de nåede hjem fra missioner.
I den sammenhæng analyserede man, hvor flyene oftest blev ramt og kunne konkludere, at det var vingetipperne, midten og halevingen. Så der skulle armeringen fokuseres.
Men statistikeren Abraham Wald var uenig. Han mente i stedet, at de burde armere næsen, motoren og cockpittet. Hvilket alle andre mente var latterligt, for det var jo ikke der, flyene blev ramt.
Men Abraham Wald forstod det, andre ikke så: Fly blev også ramt, hvor han foreslog armering – men de nåede ikke hjem, når de blev ramt i næsen, motoren eller cockpittet. De blev skudt ned.
Det, alle andre så, var, hvor fly kunne blive ramt uden at gå ned.
Helt parallelt oplever jeg sælgere skrive tilbud på det, kunden er interesseret i. Men:
- Har kunden set det hele problem?
- Kender kunden muligheder og løsningsalternativer?
- Har kunden analyseret udfordringen tilstrækkeligt?
- Hvem ellers i kundens organisation påvirkes af det identificerede problem?
Vil du senere i salgsprocessen kunne præsentere den stærkest mulige business case, er det netop, når kunden har peget på problemet, du skal stoppe op og stille spørgsmål, uddybende spørgsmål og flere spørgsmål.
Det er sådan du får flere ordrer, større ordrer og fortjener din løn. Og fortjener kundens købsbeslutning.
Gode råd behøver ikke være dyre
- Sælger I løsninger eller services til virksomheder?
- Er du sælger eller leder for sælgere?
- Har du ambitioner om mere?
Så se her...
Over 25.000 danske B2B-sælgere har læst min 300 siders salgsguide sprængfyldt med konkrete og effektfulde salgsmetoder og værktøjer.
Den hedder Syv Gyldne Nøgler til Øget Salg og:
Du kan lige nu downloade den for kr. 0,-
Rigtigt god læselyst!
Salg redder alt!
Mit navn er Brian Stahlhut Christiansen, og jeg har arbejdet med optimering af B2B-salg i over 20 år.
Jeg har også skrevet fire bøger om salg og holdt foredrag om salg og salgsledelse i Skandinavien, Tyskland, Baltikum, Spanien og USA.
Min ambition er, at guide B2B-salgsteams til ny omsætning - uden at ansætte flere sælgere eller øge marketing.
Følg mig på LinkedIn her (jeg udgiver løbende artikler om værdibaseret og procesorienteret salg).
Download Guides til Øget Omsætning
Konkrete og kontante råd til at lykkes med B2B-salg og salgsledelse...