Ti skridt til øget salg i det nye årti

business-4636683_1920.jpg

Start det nye årti med en plan:

  1. Start med at forholde dig til, at du og dine kolleger er virksomhedens spydspids, omdrejningspunkt og hjerte. For salg redder alt: Hvis I gør det godt, har virksomheden det godt. Gør I det dårligt, går virksomheden ned. Så vigtig er du og derfor er din salgsplan for 2020 så vigtig!
  2. Sæt et ambitiøst men realistisk mål. Tillad dig selv at sigte lidt højere end du plejer, beslut dig for et tal og skriv det ned.
  3. Nedbryd dit ambitiøse resultatmål til konkrete procesmål. Vær specifik og fokuser på ”hvad kræver det på den korte bane at nå dine mål på den lange bane?”.
  4. Sæt mere tid af til salg. Undersøgelser viser at sælgere i gennemsnit bruger 1,5 om dagen i dialog med kunder. Hvad vil det mon gøre hvis du i det nye år bruger dobbelt så meget tid på salg end du gjorde sidste år? Det vil selvfølgelig kræve, at der er noget andet du så gør mindre. Men hvad vil der ske?
  5. Start flere nye dialoger. Virkeligheden i salg er, at skal du lukke flere ordrer, skal åbne flere salgsmuligheder. Der skal med andre ord flere leads ind i toppen af jeres salgstragt, der skal flere møder i kalenderen, der skal flere opportunities i pipeline. Du ved det, jeg ved det, det kan ikke være anderledes. Så spørgsmålet er: Hvad vil du gøre i det nye år for at starte flere nye dialoger med enten nye kunder, mistede kunder eller aktive kunder med potentiale for mere?
  6. Skru ned for sociale medier. Du bliver formentlig bombarderet med budskaber om social selling som ”the new shiny thing” og at traditionelt salg hører fortiden til. Det er en selvopfyldende profeti hvor dem, der tjener flest penge på sociale medier er dem, der sælger kurser om sociale medier. Forstå mig ret; jeg siger ikke at sociale medier ikke kan noget ift. leadgenerering – men værdibaseret B2B-salg kræver andet og mere end intelligent brug af sociale medier. Så drop de mange kommentarer og ligegyldige debatter på LinkedIn fx – brug det til din fordel. Og brug resten af tiden på at … sælge!
  7. Definer din salgsstrategi en gang for alle. Start med tre spørgsmål:
    1. Hvad sælger du?
    2. Hvem sælger du det til?
    3. Hvordan sælger du det?
  8. Overvåg dine fremskridt på procesniveau i stedet for resultater. Monitorer om nødvendigt på ugebasis om du fx har møder nok, starter dialoger nok, skriver tilbud nok. For har du ikke det kan alt andet være ligegyldigt.
  9. Vær kræsen. Opsøg kun kundeemner, der matcher din idealkundeprofil. Tag kun møder, der giver mening. Skriv kun tilbud du kan vinde.
  10. Dit job er at sælge – så brug al din arbejdstid på at sælge. Fjern så vidt muligt opgaver og tidsrøvere fra din kalender, hvis ikke de flytter salgsnålen. Du behøver ikke sidde i personaleforeningens festudvalg, det er ikke din opgave at rykke dårlige betalere, lad indkøb bestille det du har solgt og få nogen andre til at læse korrektur på hjemmesiden.

Få mere inspiration til et fantastisk salgsår i min bog Syv Gyldne Nøgler til Øget Salg som du kan hente gratis på www.flereordrer.dk