Bestyrelsens spørgsmål til salgsledelsen
Hvert kvartal sidder bestyrelserne i de fleste virksomheder og diskuterer:
- Omsætning, dækningsbidrag og bundlinje
- Likviditet, finansiering og kassebeholdning
- Produktion, kvalitet og leveringssikkerhed.
Men der mangler – mener jeg – et helt afgørende tema...
For hvis bestyrelsen skal have noget at smile af på de kommende bestyrelsesmøder, er det også bestyrelsens ansvar at stille spørgsmål til salgsorganisationens situation, kultur og performance.
Det er ikke svært, men det er vigtigt. Og I kan nemt tage hul på diskussionen med disse 10 spørgsmål:
- Hvad er salgsstrategien – dvs.:
- Hvad sælger vi (konkret)
- Til hvem (specifikt) og
- Hvordan (dokumenteret)?
- Hvor mange af vores seneste 100 fakturaer blev sendt til en helt ny kunde?
- Hvad er sælgernes proces? Hvordan sælger de bedste af vores sælgere reelt?
- Hvordan ved den enkelte sælger, om de er en succes i denne måned, hvis salgscyklus er lang?
- Hvor mange af vores kunder vil anbefale os til andre?
- Hvilke af sælgerne ville vi ansætte igen, hvis de søgte job i dag?
- Hvor godt kender vi vores kunders samlede køb? Hvor meget køber de hos vores konkurrenter?
- Hvordan sikrer salgsledelsen, at den enkelte sælger:
- Vil sælge (motivation, anerkendelse, belønning)
- Kan sælge (salgsværktøjer, metoder og kompetencer)
- Skal sælge (klare krav, monitorering og konsekvens)
- Har mulighed for at sælge (systemer, support og rammer)
- Hvor mange nye kunder har vi fået de seneste 6 måneder? Hvad siger det om fremtiden?
- Hvor mange kunder har vi mistet de seneste 6 måneder? Hvad gør vi for at få dem tilbage?
Har jeres bestyrelse brug for øget vækstfokus og mere sparring på salgsstrategi og -taktik?
Kontakt mig for en fortrolig dialog om et muligt samarbejde på bsc@omsaet.dk
Som omtalt i medierne
Miniseminar: Ny Omsætning
Se på 27 minutter hvordan du som leder for B2B-sælgere kan opnå ny omsætning med tre fundamentale principper:
- Højere konverteringsrater med værdibaseret salg
- Kortere salgscyklus med procesorienteret salg
- Ny energi i salgsteamet med proaktiv pipelineledelse
Få adgang for kr. 0,- på www.omsaet.dk/ny
Vi guider B2B-salgsteams til ny omsætning på 100 dage
Mit navn er Brian Stahlhut Christiansen, og jeg har arbejdet med optimering af B2B-salg i over 20 år.
Jeg har også skrevet fire bøger om salg og holdt foredrag om salg og salgsledelse i Skandinavien, Tyskland, Baltikum, Spanien og USA.
Min ambition er, at guide B2B-salgsteams til ny omsætning - uden at ansætte flere sælgere eller øge marketing.
Følg mig på LinkedIn her (jeg udgiver løbende artikler om værdibaseret og procesorienteret salg).
Download Guides til Øget Omsætning
Konkrete og kontante råd til at lykkes med B2B-salg og salgsledelse...