Få succes med det månedlige salgsmøde

conference-2110772_1920.jpg

Teammødet handler om energi. Sælgerne skal gå fra teammødet med styrket motivation og armene over hovedet.

For eksterne sælgere er det også den dag i måneden de kommer ind på kontoret. Hvis det er tilfældet i dit team, så husk at holde lidt længere pauser. Prøv alternativt at slutte lidt tidligt, så praktiske opgaver kan koordineres med andre afdelinger samme dag.

Det er på teammødet, at du:

  • Introducerer nye produkter og kampagner
  • Præsenter en salgskonkurrence
  • Fejrer når mål er nået eller rekorder er slået
  • Kårer månedens sælger, månedens raket eller månedens holdspiller.

Gæsteindlæg kan være:

  • En ny leverandør
  • En foredragsholder
  • En kollega fra en afdeling, hvor procedurer skal afklares
  • Topledelsen, der viser respekt for sælgernes indsats
  • Marketing, der informerer om kampagneplaner og søger input.

Husk den menneskelige del:

  • Erfaringsudveksling
  • Giv taletid til den enkelte
  • Sælgerne kan skiftes til at fortælle om dem selv på personligt plan
  • Fokus på værdi for sælgerne
  • Vis, at du sætter pris på dem alle; anerkend og vær taknemmelig
  • Inddrag alle, vær åben for input og sæt fokus på konstruktive indspark
  • Fokuser på det positive på denne type møder.

Kontinuitet:

  • Inviter i god tid (gerne 3-4 møder planlagt løbende fremadrettet)
  • Mødepligt (kundemøder kan godt ligge andre dage, end den ene dag hver måned)
  • Brug samme agenda (i store linjer) konsekvent. 

Forslag til mødets indhold (ikke-prioriteret):

  • Icebreaker – tal om aktuelle historier udenfor jobbet
    • Fodboldkampen i går
    • Børnenes trivsel
    • En mødedeltagers ferie.
  • Del succeshistorier – hvad gjorde jeg godt?
    • Kort bordet rundt, hver sælger
    • Konkret kundecase: Hvad gjorde jeg, som virkede godt?
  • Salgsteknikker og best practice:
    • Salgstræning/coaching – månedligt tema
    • Salgsleder fører ordet, men inddrager og bruger sælgernes erfaring
    • Der kan være, men det kræver ikke, en ekstern indlægsholder
    • For hvert møde har en sælger haft til opgave at præsentere en løsning/et produkt med fokus på salgsargumenter, use case, kundereference og ideer til at sælge flere af netop denne løsning.
  • Det personlige indslag – hvem er du udenfor jobbet?
    • Hvad laver du i fritiden?
    • Hvad fylder i dit liv?
  • Bordet rundt – hver sælger:
    • Min største succes siden sidst – hvad er jeg mest glad for er lykkedes?
    • Personligt salgsfokus – hvad bruger jeg mest tid på i øjeblikket?
    • Hvilke tre projekter/salgsmuligheder arbejder jeg på lige nu?
    • Hvad gør jeg nu? Hver sælger beskriver en salgsmulighed, der er tvivlsom, og andre byder ind med løsningsforslag.
  • Rigets tilstand – (kort) status fra direktør:
    • Hvor er vi, og hvor er vi på vej hen?
    • Giv sælgerne en problemstilling de kan komme med input til
    • Vis dem, at topledelsen sætter pris på dem.
  • Resultater, nøgletal, performance – hårde data. Hvor er vi?
    • Individuelle salgstal
    • Reality check.
  • Produkttræning – både for de nye og genopfriskning for de gamle
    • Hands on
    • Svar på typiske tekniske spørgsmål
    • Hvor kan jeg finde mere information?
  • Min plan. En sælger pr. gang. Her er min plan for øget salg i mit distrikt. Layout som en forretningsplan. Lad dem tænke Mig A/S. Giv plads til diskussion og erfaringsudveksling.
  • Fejring af resultater. Med mindre I er konkurs, så find noget at fejre og rose nogen for.
  • Ønskelisten: Spørg sælgerne, hvad der kunne gøre deres dag nemmere og succes lettere. Det må ikke blive brok, men ønsker.
  • Meld klart ud med sælgernes fokus frem mod næste salgsmøde. Klare instrukser og forventninger.