Pseudo-arbejde i sælgerens hverdag

pedestrians-400811_1920

10 Skift fra pseudo-salgsarbejde til resultatskabende fokus

Jeg hører ofte sælgere forklare mig, at de ikke kan sælge mere – for de har ikke mere tid end den, de allerede bruger.

Måske har de ret, men lad mig lægge ud med, at jeg ikke er fortaler for 60-timers arbejdsuger – eller det, der er værre. Tværtimod. Jeg er passioneret tilhænger af at arbejde effektivt og være kritisk i forhold til, hvordan vi bruger vores tid.

Men tid er sjældent den reelle årsag til dårlige salgsresultater. Her får du 10 strategiske forslag til, hvordan bruge mindre tid på pseudoarbejde og mere tid på resultatskabende salgsopgaver:

  1. Brug mindre tid på små ordrer hos små kunder.
    Brug den sparede tid på at identificere flere af de store.
  2. Drop og sig en gang for alle nej til samtlige aktiviteter og møder, der ikke skaber salg.
    Brug den sparede tid på at booke flere møder.
  3. Tag kun til møder med kvalificerede kundeemner.
    Brug den sparede tid på at booke endnu flere af dem.
  4. Skriv kun tilbud til kundeemner, der har godkendt budget, et reelt behov og en købsklar beslutningstager.
    Brug den sparede tid på at interviewe dig til flere af dem.
  5. Lad andre håndtere dine kunders mersalgsordrer, leverancer, kreditnotaer osv.
    Brug den sparede tid på at sælge noget nyt og andet til dine kunder.
  6. Tal mindre om den løsning du sælger.
    Stil flere spørgsmål om det problem kundeemnet har.
  7. Udsæt diskussion om løsningens pris.
    Tal mere om den økonomiske konsekvens af det, problemløsningen adresserer.
  8. Undgå at præsentere løsningen for indkøbschefen.
    Gennemfør i stedet interviews af dem, der ejer problemet.
  9. Glem dit budget, hold op med at bekymre dig om fremtiden og stop med at ærgre dig over dårlige resultater.
    Mål i stedet dig selv på handlinger som du kan kontrollere.
  10. Flyt fokus væk fra at forsøge at sælge din løsning til virksomheder.
    Begynd i stedet at finde virksomheder med de rigtige behov.

CTA - Syv Gyldne Nøgler til Øget Salg

Download Guides til Øget Omsætning

Konkrete og kontante råd til at lykkes med B2B-salg og salgsledelse...

Salgsledelse
Koma eller Krise

Sådan leder du B2B-salg gennem kriser

Download for kr. 0,-

Bedre Salgsmål
Bedre Resultater

Klare og motiverende mål motiverer bedre

Download for kr. 0,-

Hold professionelle online møder

Sælg mere på kortere tid med online kundemøder

Download for kr. 0,-

Bedre møder
i salgsafdelingen

Får jeres sælgere energi ud af jeres møder?

Download for kr. 0,-

25 Super Sælgende Spørgsmål

Byg bedre business cases med bedre spørgsmål

Download for kr. 0,-

Om forfatteren

Brian Stahlhut Christiansen har arbejdet med salgsudvikling og salgscoaching i B2B-organisationer i over 20 år som selvstændig og uafhængig konsulent.

Blandt andet for Procter & Gamble, Danica Pension, Bila Robotics, Philips, AVIS Rent a Car, Ernst & Young, Nordea, Panasonic, Montana Furniture, Nissan, Købstædernes Forsikring, E.ON, Nykredit, EDC, Scion-DTU, COWI, Oticon, Axcess, Rentokil/Initial, Logitrans og DFDS Seaways.

Gennem årene er skrevet 3 bøger om effektivt B2B-salg og afholdt foredrag om salg og salgsledelse i Skandinavien, Tyskland, Baltikum, Polen, Spanien og USA.

Download bøger og guides her

Følg og se artikler på LinkedIn her

Milestone Selling - Brian Stahlhut Christiansen - High