Har du talt med din sælger i dag?

2020-16 - Har du talt med dit barn i dag

Jeg ved og forstår hvad det kræver af dig og dine kolleger, at holde gejsten oppe, at bevare energien og holde fanen højt, når I ikke kan sidde sammen på kontoret. 

Vi er nødt til, at være ærlige om, at det kræver noget andet, end vi plejer. Og jeg oplever vi har brug for at arbejde tættere sammen, selv om vi ikke sidder sammen.

Men det jeg hører og ser i mange salgsorganisationer, er det modsatte.

Har du talt med dit barn i dag?
Ole Flemming Pedersen 

Jeg læste for nylig en rapport der på baggrund af reseach (Salesforce.com), konstaterede at:

  • Sælgere, der coaches under to timer om måneden, når 90% af deres budget (gennemsnit)
  • Sælgere, der coaches over tre timer om måneden, når 110% af deres budget (gennemsnit)

Så lad mig gentage Ole Flemming Pedersens pædagogslogan fra 80’erne:

Har du talt med din sælger i dag?

Og i bedste pædagogiske mening:

  • Har du talt OM sælgeren?
  • Har du talt TIL sælgeren?
  • Eller har du talt MED sælgeren?

For de sælgere du er leder for, har brug for sparring, nogen at stå til ansvar overfor, nuancer og ideer, støtte og vejledning, en der lytter og at få en hånd i ryggen.

Du ved det, dine sælgere ved det, jeg ved det og der er rigelig med dokumentation for sammenhængen mellem nærværende ledelse og gode resultater.

Så hvornår har du sidst haft et godt teammøde eller 1-1 samtale med hver af dine sælgere?

Her mener jeg ikke et hurtigt spørgsmål på en mail. Men et aftalt møde, med "lukket dør", kaffe på kanden og tid til at tale sammen og med hinanden? Og jo, man kan godt mødes på Teams, Zoom, GoToMeeting eller Skype og stadig både lukke døren og have kaffe på kanden.

Er det ved at være tid, at få det booket?

Hvis du er leder for mange sælgere kan du måske finde relevant inspiration i en model jeg har implementeret hos nogle af mine kunder. Det er en ugeplan som kører indtil vi igen kan mødes på kontoret som vi gjorde før corona… 

Hver mandag

Online team-møde - 45-90 minutter (afhængigt af teamstørrelse) med to halvdele:

Salgslederen:

  • Salgstal for den forgangne uge
  • OBS-punkter
  • Overblik og vigtig information til alle

Herefter ”tjekker alle ind” hver for sig:

  • Dine 3 vigtigste projekter eller opgaver lige nu
  • Det vigtigste mål i denne uge
  • Hvad der eventuelt står i vejen – hvad vi andre måske kan hjælpe dig med

Hver tirsdag, onsdag og torsdag

Online team-møde ca. 15-30 minutter med primært mål at:

  • Få sagt godmorgen
  • Dele eventuelle successer og vigtige nyheder fra i går
  • Ønske hinanden en god dag og komme godt fra start

Hver fredag

Online teammøde – 45-60 minutter umiddelbart før I normalt holder fri.

To halvdele:

Alle ”tjekker ud” hver for sig:

  • Hvordan gik dine tre projekter?
  • I hvilken grad nåede du dit vigtigste mål for ugen?
  • Hvad mangler eventuelt?
  • Du har 2-3 minutter – så vær forberedt og skarp så vi kan nå alle 

Salgslederen:

  • Overblik – er vi på vej mod succes eller fiasko?
  • Anerkende ugens succeser og ekstraordinære indsatser
  • Behov for justeringer, forbedringer, italesætte udfordringer
  • Retning for kommende uge

Håber at have inspireret dig til, at lede jeres sælgere bedre?

Som omtalt i medierne

Miniseminar: Ny Omsætning

Se på 27 minutter hvordan du som leder for B2B-sælgere kan opnå ny omsætning med tre fundamentale principper:

  • Højere konverteringsrater med værdibaseret salg
  • Kortere salgscyklus med procesorienteret salg
  • Ny energi i salgsteamet med proaktiv pipelineledelse

Få adgang for kr. 0,- på www.omsaet.dk/ny

Ny Omsætning no BG
LinedIn-6Z0A4086-Edit-Brian_S-farve

Vi guider B2B-salgsteams til ny omsætning på 100 dage

  Mit navn er Brian Stahlhut Christiansen, og jeg har arbejdet med optimering af B2B-salg i over 20 år.

Jeg har også skrevet fire bøger om salg og holdt foredrag om salg og salgsledelse i Skandinavien, Tyskland, Baltikum, Spanien og USA.

Min ambition er, at guide B2B-salgsteams til ny omsætning - uden at ansætte flere sælgere eller øge marketing.

Følg mig på LinkedIn her (jeg udgiver løbende artikler om værdibaseret og procesorienteret salg).

Download Guides til Øget Omsætning

Konkrete og kontante råd til at lykkes med B2B-salg og salgsledelse...

25 Super Sælgende Spm.

Sælg mere med bedre spørgsmål

Download for kr. 0,-

Bedre møder
i salgsafdelingen

Får jeres sælgere energi ud af jeres møder?

Download for kr. 0,-

Bedre Salgsmål
Bedre Resultater

Klare og motiverende mål giver øget salg

Download for kr. 0,-

Professionelle online møder

Sælg mere på kortere tid med online kundemøder

Download for kr. 0,-

Salgsledelse
Koma eller Krise

Sådan leder du B2B-salg gennem kriser

Download for kr. 0,-