B2B-Salgsledelse - Sådan planlægger du salgsåret
The most important words you will speak during the entire year are those you say to C-level executives during the make-or-break meetings that determine if you will win the deal.
Steve W. Martin
Inden du starter på det nye salgsår, vil jeg i denne uge give dig 7 veje til en effektiv salgsplan for det nye år:
1. Gør målet for nye kunder klart
Hvor mange nye kunder vil du se jeres sælgere tiltrække i det nye år? Definer målet i klare tal. Find en måde at visualisere fremskridtet for jer selv, måned for måned. Og sæt gerne navn på 10 virksomheder, der er karakteristiske for den primære målgruppe. Print deres logoer på en plakat og start med at kontakte dem.
2. Find potentialet i de kunder du har
Hvor mange af jeres kunder kan og vil I udvikle til større kunder ved at få dem til at lægge en større del af deres indkøb hos jer? Hvad vil I sælge til dem? Hvem er de?
3. Kopier succeshistorierne fra sidste år
Prøv at udvælge de 3-5 bedste ordrer eller nye kunder, I på trods af de mange udfordringer, fik i hus gennem sidste år. Hvad gjorde udslaget – hvorfor lykkedes det? Hvad gjorde I konkret, som virkede så godt? Og hvordan kan I kopiere det igen og igen? (Hvis ikke du kan svare, så spørg jeres nye kunder hvorfor de valgte at handle med jer frem for konkurrenterne?)
4. Lav en stop-doing-list
Alt for mange kæmper med uendeligt lange to-do lister, uge efter uge. Start i stedet året med at lave en stop-doing-list med 5-10 tidsrøvere og overspringshandlinger, som har kostet jer værdifuld salgstid sidste år. Følg op på jeres fremskridt i løbet af januar og nyd sejren, når I er holdt op med at gøre alt det, der ikke skaber værdi.
5. Fyr tabsgivende kunder
Hvor mange af jeres C-kunder tjener I i virkeligheden penge på? Prøv at lave hele regnestykket på ressourcerne, der bruges, når små kunder får leveret små ordrer fra jer. Du vil formentlig opdage, at nogle af jeres små kunder koster jer penge at beholde. Og kan de ikke udvikles til et større engagement – hvorfor så beholde dem?
6. Drop kundeemner, der alligevel aldrig bliver til noget
For nogen handler det om at kunne præsentere en altid stor pipeline på det månedlige salgsmøde, for andre er det manglende lyst til at se virkeligheden i øjnene. Det er de to typiske årsager til, at nogle sælgere ikke sletter salgsmuligheder/dropper kundeemner, når tid er. I virkeligheden ved de godt, at salgsmuligheden er død, men de holder fast i håbet og bliver ved at følge op og spilde tid på kundeemner, der reelt er tabt. Ved at fjerne ”den rådne frugt” får I en frisk start på året.
7. Start året nu
Jeres kommende resultater er i høj grad også afhængige af hvad I gør i slutningen af indeværende år. Så det nye år "er i gang", og der er intet bedre tidspunkt at starte salgsplanen end lige nu. Jeg oplever ofte sælgere bruge de første par uger af året på ”lige at komme i gang”. Er det ikke bare en undskyldning for ikke at lave noget? Hvis du ved, hvad I skal nå næste år, hvorfor så ikke starte lige nu?
Vil du have mere inspiration til bedre salgsledelse...
Bedre Salgsmål - Bedre Resultater
En guide til dig, der leder B2B-sælgere
Med udgangspunkt i erfaringer fra 344 salgsorganisationers brug af forskellige typer salgsmål og viden om hvordan de hver især motiverer deres sælgere, viser denne guide dig vejen til bedre salgsmål og dermed bedre resultater.
Her er guidens temaer:
- Det usynlige problem med salgsbudgetter
- Hvor er nord - er vi på vej mod succes?
- Fra budgetter til motiverende salgsmål
- Fokus og strategiske prioriteringer
- Best Practice fungerer ikke
- Alternativet: Fremdriftsmål
- Den forudsigelige dominoeffekt
Som omtalt i medierne
Miniseminar: Ny Omsætning
Se på 27 minutter hvordan du som leder for B2B-sælgere kan opnå ny omsætning med tre fundamentale principper:
- Højere konverteringsrater med værdibaseret salg
- Kortere salgscyklus med procesorienteret salg
- Ny energi i salgsteamet med proaktiv pipelineledelse
Få adgang for kr. 0,- på www.omsaet.dk/ny
Vi guider B2B-salgsteams til ny omsætning på 100 dage
Mit navn er Brian Stahlhut Christiansen, og jeg har arbejdet med optimering af B2B-salg i over 20 år.
Jeg har også skrevet fire bøger om salg og holdt foredrag om salg og salgsledelse i Skandinavien, Tyskland, Baltikum, Spanien og USA.
Min ambition er, at guide B2B-salgsteams til ny omsætning - uden at ansætte flere sælgere eller øge marketing.
Følg mig på LinkedIn her (jeg udgiver løbende artikler om værdibaseret og procesorienteret salg).
Download Guides til Øget Omsætning
Konkrete og kontante råd til at lykkes med B2B-salg og salgsledelse...