B2B Salgsledelse - 10 årsager til at B2B-sælgere fortjener større anerkendelse
Vi B2B-sælgere har hos de fleste et omdømme af at være smarte-i-en-fart og får alt for mange penge for ”bare at køre i dyre biler og drikke kaffe”.
Du ved, at de tager fejl.
Og jeg ved, at de tager fejl.
Faktisk har jeg flere gange foreslået mine kunder at invitere en af de mest salgsfjendtlige kolleger med på arbejde sammen med en af sælgerne.
Oftest er reaktionen et stort NEJ TAK.
Og de få gange, der tages imod invitationen, er kollegaens oplevelse meget langt fra ”bare at tale i telefon og se fodbold med kunder”. Faktisk tier de stille, når der tales om B2B-sælgerne længe efter.
Lad mig her give dig de 10 vigtigste årsager til, at de fleste ville hade B2B-salg (og hvorfor dine kolleger måske burde anerkende dig mere)…
- Stress
Hver 6. sælger føler sig stresset (Business Danmark). Vi ser om lidt på nogle af årsagerne – men start med at smage på fakta: Hver 6. sælger føler sig stresset. - Salgsture
Måske synes gutterne i produktionen eller receptionisten at det lyder lidt som ferie, når du flyver ud klokken 5 om morgenen for at nå første møde i Sydeuropa klokken 10.00, bor på et billigt hotel 2-3 nætter, holder 7 møder hvoraf 4 viser sig at være spild af tid, kører 1.600 kilometer i en budgetlejebil og spiser Bratwurst – mens du savner din familie, som synes, at 2 ture om måneden er lige i overkanten. , - Lønnen
Sælgere med høje lønninger (det er ikke alle) er typisk ansat med en præstationsafhængig afregning. For eksempel med en grundløn og en provision eller bonus på toppen. Det lyder festligt, men desværre er virkeligheden at mange virksomheder har sat målet for provision for højt, konstant ændres bonusmodellen, eller gør den enkelte sælgers ekstra belønning afhængig af, om virksomheden samlet set tjener penge eller vækster. - Præstationspres
Om din løn er præstationsafhængig eller ej, så adskiller salg sig fra kollegernes opgave på et væsentligt punkt: Dine mål. Som sælgere står vi på mål for vores mål – vi er ansvarlige for at levere det resultat, vi blev hyret til at generere og bliver fyret for ikke at nå. Jeg siger ikke, at dine kolleger ikke har mål – men i salg er trykket massivt og konsekvensen helt konkret. - Chefen
Der findes masser af gode salgsledere. Men desværre er salgslederen blevet chef (som i schæfer) i nogle virksomheder. Der indføres rigide regler, stilles krav om CRM-disciplin, og skældes ud, hvis ikke lister afleveres til tiden. - Arbejdsmængden
På salgsturene arbejder du reelt fra du står op til du går i seng. På almindelige dage tjekker du mails inden morgenmaden og svarer mails om aftenen når ungerne er lagt i seng. Så selvom din løn måske pr. måned er højere end dine kollegers – bør du måske regne din timeløn ud? - Afvisninger
Virkeligheden i salg er, at der skal kysses mange frøer, før man finder en prins. Så der skal tales med mange for at starte det nødvendige antal dialoger, for at nå salgsbudgettet. En stor del af de indledende dialoger resulterer i mere eller mindre høflige ”nej tak”. Almindelige mennesker ville tage den salgs personligt og ende med at skifte karriere. Men du kan tåle det. - Spildt arbejde
Lad os for eksemplets skyld forestille os, at du taler med 10 for at booke et møde, holder 3 møder for at skrive et tilbud og skriver 3 tilbud for at lukke en ordre. I det billede vil dine kolleger da nok være glade for, at du har lukket en ordre – men de ser slet ikke, at du har skrevet 3 tilbud, holdt 9 møder (inkl. forberedelse og rejsetid) og talt med 90, hvor af de 81 afviste dig i telefonen. - Papirarbejde
Lad os være ærlige her. Hvis du var god til administration, regneark og bilag, var du nok blevet revisor. Men det er du ikke – du er god til mennesker, til at forhandle og skabe forretning. Alligevel er der for mange sælgere en uhensigtsmæssig stor mængde administrationsarbejde forbundet med at skrive tilbud, ekspedere ordrer, følge op på restordrer, rykke kunder for betaling, lave kørselsregnskab og så videre… og så videre… Den type opgaver tærer på vores energi, hæmmer vores kreativitet og dræber vores resultater. - Prioritering
Den sidste af de 10 årsager til at hade B2B-salg er balancen mellem at gøre det, du er ansat til og hjælpe teamet, når tingene brænder på. For hvem tager telefonen, når receptionisten er syg, hvem ekspederer ordrerne, når internt salg er på teambuilding, og hvem kører ud med varer til en vigtig kunde, når lageret er bagud? Det gør vi selv. Og det kan være nødvendigt – men ofte tager det overhånd og flytter dit fokus fra det, du blev ansat til. Og det, der sikrer dine kollegers løn på sigt.
Kender du det?
Som omtalt i medierne
Miniseminar: Ny Omsætning
Se på 27 minutter hvordan du som leder for B2B-sælgere kan opnå ny omsætning med tre fundamentale principper:
- Højere konverteringsrater med værdibaseret salg
- Kortere salgscyklus med procesorienteret salg
- Ny energi i salgsteamet med proaktiv pipelineledelse
Få adgang for kr. 0,- på www.omsaet.dk/ny
Vi guider B2B-salgsteams til ny omsætning på 100 dage
Mit navn er Brian Stahlhut Christiansen, og jeg har arbejdet med optimering af B2B-salg i over 20 år.
Jeg har også skrevet fire bøger om salg og holdt foredrag om salg og salgsledelse i Skandinavien, Tyskland, Baltikum, Spanien og USA.
Min ambition er, at guide B2B-salgsteams til ny omsætning - uden at ansætte flere sælgere eller øge marketing.
Følg mig på LinkedIn her (jeg udgiver løbende artikler om værdibaseret og procesorienteret salg).
Download Guides til Øget Omsætning
Konkrete og kontante råd til at lykkes med B2B-salg og salgsledelse...