Resultatskabende B2B-salgsledelse i praksis

Der findes grundlæggende to typer salgsledere:
Dem, der er salgsledere – og dem, der udfører salgsledelse.
I mit arbejde med mere end 216 danske salgsorganisationer har jeg set det igen og igen:
- Nogle salgsledere håber på resultater – men ender som brandslukkere og interne projektledere.
- Andre skaber resultater, fordi de aktivt leder deres sælgere og skaber fremdrift i pipeline.
Her får du en helt konkret ramme for, hvordan du som salgsleder kan strukturere din tid og dine aktiviteter – og gå fra at være salgsleder til faktisk at lede dit salgsteam mod større pipeline og flere ordrer.
Den første uge hver måned: Salgsteammøde
Formål:
- Energi og motivation
- Læring og erfaringsudveksling i salgsteamet
- Holdfølelse og arbejdsglæde
Indhold:
- Cases og sparring fra kolleger
- Kåring af bedste business case
- Trykprøvning af aktuelle tilbud
- Brainstorm på hver sælgers ”svære salgsmulighed”
- Få besøg af en kunde, en leverandør, chefen for jeres produktudvikling eller jeres marketingansvarlige
- Bed en ny sælger hver måned forberede et indlæg om et af temaerne i min nye bog ”Omsæt Strategi til Resultat” (bestil eksemplarer på omsaet.gratis – I betaler kun for tryk, fragt og porto).
Varighed og rammer:
- En halv til en hel dag
- I et mødelokale eller eksternt
- I samme lokale
- Sørg for gode rammer og skru lidt op for forplejningen
- Mødepligt
Kommentarer:
- Succeskriteriet for et godt salgsmøde er, at deltagerne glæder sig til næste møde
Den anden uge hver måned: Individuel kadencesamtale
Formål:
- Bevidsthed om målopfyldelse
- Vide om der er grund til at være stolt eller bekymret
- Være hudløst ærlige og ”turde” kigge på tallene
Indhold:
- Resultater: Omsætning/dækningsbidrag
- Fremdrift: Er der tilstrækkeligt moment i pipeline
- (Om nødvendigt) Aktiviteter: Hvad har sælgeren gjort for at sikre fremdrift og målopfyldelse
Varighed og rammer:
- 15-20 minutter
- 1-1 sælger og salgsleder
- Helt i samme lokale, men kan være online
- Mødepligt
Kommentarer:
- Skal nogen have et velment spark bagi skal det ske direkte og en til en (aldrig i et team møde)
- Hvis resultater og fremdrift er ”over par”, er det et kort møde, og der er ikke grund til at diskutere aktiviteter
- Men er resultater og fremdrift ”under par” er det helt legitimt at diskutere sælgerens prioriteringer, projekter, aktiviteter, fokus osv.
- Dette møde er ikke et undervisnings-, coaching- eller vejlednings-møde. Vi kigger sort/hvidt på tallene og dårligt performende sælgere skal ikke være i tvivl om, at du som leder ikke er tilfreds.
Den tredje uge hver måned: Team Tjek-Ind
Formål:
- Være en del af et hold
- Føle sig opdateret på hvad der sker
Indhold:
- Samlede resultater som team
- Samlet kadence som team (fremdrift i pipeline)
- Anerkende bedste sælger på resultat og fremdrift
- Superkort bordet rundt, hver sælger fortæller hvad, der fokuseres på lige nu
- Eventuel vigtig information, der ikke kan vente til det større salgsteammøde
- God arbejdslyst!
Varighed og rammer:
- 30 – max 45 minutter
- Online eller som stående møde hvis I er på samme lokation (”tavlemøde”-stil)
- Mødepligt
Kommentarer:
- Team Tjek-Ind bliver ofte nedprioriteret, når der er travlt, nogle er på kunderejse osv. – men alle salgsteams kan finde 30 minutter til at mødes online. Og den følelse og stemning der skabes her, minder lidt om et huddle i amerikansk fodbold eller time-out i en håndboldkamp.
Den fjerde uge hver måned: Salgscoaching
Formål:
- At coache sælgerne til løbende forbedring
- Øge konverteringsrate
- Konstant forbedre salgskompetencer
Indhold:
- Metoder og teknikker
- Aktuelle tilbud
- Forberedelse af kommende kundemøde
- Identificering af krydssalgsmuligheder
- Pipeline syretest
- Sparring på store tilbud der skal udarbejdes
- Coaching på afholdte kundemøder
Varighed og rammer:
- Kan være 1-1 sælger og salgsleder i et mødelokale eller online
- Kan være sambesøg hos en kunde eller et kundeemne
- Kan være to sælgere, der tager med hinanden på sambesøg, hvis dit team er meget stort
Kommentarer:
- Salgscoaching er en ofte overset mulighed og har massiv effekt på salgsresultater, når det bare gøres
- Sælgeres sambesøg med hinanden sker kun, hvis du stiller klare krav til det
- Sælgeres sambesøg har kun værdi, hvis du guider dem til hvilke spørgsmål, de skal diskutere før og efter kundemødet
Det har jeg slet ikke tid til!
… tænker du måske.
Men vi er slet ikke færdige med at LEDE sælgere (i modsætning til at VÆRE salgsleder). Du skal nemlig også:
- Sikre at sælgernes rammer og vilkår er optimale
- Rekruttere eller scoute kommende talent
- Guide marketing til at producere flere og bedre leads
- Fjerne bøvl, administration, tvivl om produktkvalitet,
- Få nogen til at løse leveranceproblemer
- Få bogholderiet til at stå for kunders manglende betalinger fra kunder i stedet for at belemre sælgerne med det
- Afvise ligegyldige interne møder i sælgernes kalender
I modsætning til at:
- Løse leveranceproblemer
- Tage ansvar for andre afdelingers problemer
- Arrangere personalefester
- Eskalere sager
- Deltage i møder uden formål og konkret udbytte
- Slukke ildebrande
- Indhente manglende bilagsrapporter
For salgsledelse er en opgave, der fylder hele din kalender.
Vil du lede jeres sælgere til større pipeline der giver ordrer?
I min gratis guide "Sådan får I en solid pipeline – der giver ordrer" får du:
- Myter, der holder pipeline tilbage
- Konkrete værktøjer som 3 x Hvorfor
- Benchmark-tal fra 216 danske salgsorganisationer
Tips til, hvordan du skaber fremdrift og momentum i pipeline.
Download guiden gratis på www.omsaet.dk/pipe – og se, hvor meget mere jeres pipeline faktisk kan levere.
Som omtalt i medierne





Miniseminar: Ny Omsætning
Se på 27 minutter hvordan du som leder for B2B-sælgere kan opnå ny omsætning med tre fundamentale principper:
- Højere konverteringsrater med værdibaseret salg
- Kortere salgscyklus med procesorienteret salg
- Ny energi i salgsteamet med proaktiv pipelineledelse
Få adgang for kr. 0,- på www.omsaet.dk/ny
Jeg guider B2B-salgsteams til øget salg!
Mit navn er Brian Stahlhut Christiansen, og jeg har arbejdet med optimering af B2B-salg i over 20 år.
Jeg har også skrevet fem bøger om salg og holdt foredrag om salg og salgsledelse i Skandinavien, Tyskland, Baltikum, Spanien og USA.
Min ambition er, at guide B2B-salgsteams til større pipeline, højere konverteringsrater og styrket salgsfokus.
Følg mig på LinkedIn her (jeg udgiver løbende artikler om værdibaseret og procesorienteret salg).
Download Guides til Øget Omsætning
Konkrete og kontante råd til at lykkes med B2B-salg og salgsledelse...