Resultatskabende målstyring i B2B-salg
Maksimer salgssucces med månedlige målstyringssamtaler: Individuelt fokus og holdpræstation.
Det er sidste ende salgslederens (dit?) ansvar, at sikre, at dine sælgere har klare mål og en struktureret opfølgning for at opnå salgssucces. Ved at holde to målstyringssamtaler hver måned - en individuel 1-1-samtale og en holdpræstationsgennemgang kan du sikre både individuel fokus og samlet holdpræstation.
Lad os udforske, hvordan disse møder kan være en kilde til salgssucces...
Individuel 1-1 målstyringssamtale: Fokus på individuel performance
I den anden uge på måneden mødes du som leder med hver sælger individuelt til en kort 1-1-samtale. Formålet med denne samtale er at evaluere den enkelte sælgers performance ud fra konkrete tal og mål.
Konkrete Handlinger:
- Fokuser på tre kernespørgsmål:
- Hvad har sælgeren oprettet af nye salgsmuligheder?
- Hvilke salgsmuligheder har bevæget sig tættere på at blive ordrer?
- Hvad har sælgeren lukket?
- Giv sælgeren mulighed for at reflektere over deres performance og identificere styrker, svagheder og muligheder for forbedring.
- Skab en åben dialog, hvor du som leder kan tilbyde støtte, vejledning og feedback til den enkelte sælger.
Holdpræstationsgennemgang: Fokus på teamets performance
Den fjerde uge hver måned mødes du med hele salgsteamet til en kort gennemgang af teamets samlede performance for den pågældende måned. Formålet med dette møde er at evaluere teamets performance som helhed og identificere fælles muligheder for forbedring.
Konkrete Handlinger:
- Fokuser på de samme tre kernespørgsmål:
- Hvad har teamet i alt oprettet af nye salgsmuligheder i den forgangne måned?
- Hvad har teamet fælles flyttet af salgsmuligheder tættere på lukning?
- Hvad har teamet lukket af ordrer?
- Undgå at udstille nogen enkeltpersoner og undgå at tale om individuelle tal. Fokusér i stedet på teamets samlede performance.
- Skab en positiv og konstruktiv atmosfære, hvor teamet kan fejre succeser og identificere områder for forbedring.
Konklusion
Ved at holde to målstyringssamtaler hver måned kan du som leder sikre både individuel fokus og samlet holdpræstation i dit B2B-salgsteam. Ved at evaluere den enkelte sælers performance og teamets samlede performance kan du identificere styrker, svagheder og muligheder for forbedring, hvilket vil føre til øget salgssucces og vækst for din virksomhed.
Som omtalt i medierne
Miniseminar: Ny Omsætning
Se på 27 minutter hvordan du som leder for B2B-sælgere kan opnå ny omsætning med tre fundamentale principper:
- Højere konverteringsrater med værdibaseret salg
- Kortere salgscyklus med procesorienteret salg
- Ny energi i salgsteamet med proaktiv pipelineledelse
Få adgang for kr. 0,- på www.omsaet.dk/ny
Vi guider B2B-salgsteams til ny omsætning på 100 dage
Mit navn er Brian Stahlhut Christiansen, og jeg har arbejdet med optimering af B2B-salg i over 20 år.
Jeg har også skrevet fire bøger om salg og holdt foredrag om salg og salgsledelse i Skandinavien, Tyskland, Baltikum, Spanien og USA.
Min ambition er, at guide B2B-salgsteams til ny omsætning - uden at ansætte flere sælgere eller øge marketing.
Følg mig på LinkedIn her (jeg udgiver løbende artikler om værdibaseret og procesorienteret salg).
Download Guides til Øget Omsætning
Konkrete og kontante råd til at lykkes med B2B-salg og salgsledelse...