Skab Stærke Kundeforbindelser Med Værdibaseret B2B-Salg

photo-1583320975624-d099f8c042f6

B2B-salg er under konstant forandring.

Køberne er både bedre informeret og mere krævende end nogensinde før, hvilket har gjort det traditionelle sælger-køber-forhold mere komplekst. I den kontekst er værdibaseret salg blevet en afgørende tilgang for at opnå succes i B2B-segmentet.

Med over 20 års erfaring indenfor værdibaseret salg deler jeg her mine indsigter om effekten af netop værdibaseret salg…

Hvad er værdibaseret salg?

Værdibaseret salg handler ikke blot om at præsentere dit produkt eller din løsning for en potentiel kunde. Det handler om at forstå kundens unikke udfordringer, mål og behov, og derefter positionere din løsning som den mest værdifulde vej til at løse disse problemer.

I stedet for at fokusere på produktets funktioner og egenskaber, fokuserer værdibaseret salg på den forretningsmæssige værdi, kunden vil opnå ved at vælge din løsning.

Opbygning af Dybere Relationer

I B2B-salg er relationer afgørende. Værdibaseret salg giver dig mulighed for at gå ud over overfladiske interaktioner og opbygge meningsfulde relationer med dine kunder. Ved at forstå deres mål og udfordringer kan du positionere dig selv som en pålidelig rådgiver og partner. Det skaber ikke kun tillid, men øger også dine chancer for både gensalg og krydssalg samt anbefalinger til andre potentielle kunder.

Skræddersyede Løsninger

Værdibaseret salg tvinger dig til at skræddersy dine løsninger til den enkelte kundes behov.

Det betyder ikke nødvendigvis at tilpasse dit produkt, men snarere at tilpasse måden, du præsenterer værdien på. Ved at demonstrere, hvordan din løsning direkte adresserer specifikke udfordringer eller muligheder i kundens virksomhed, viser du, at du har investeret tid og opmærksomhed i at forstå deres situation.

Differentiering og Værdiforstærkning

I et konkurrencepræget marked er det afgørende at differentiere dig selv fra konkurrenterne.

Værdibaseret salg giver dig mulighed for at fokusere på unikke værdier, som din løsning giver kunden. På den måde flytter du fokus fra prisen til den overordnede værdi, hvilket kan være afgørende for at undgå/minimere prispres og krav om rabat.

Langsigtede Resultater

Værdibaseret salg handler om at skabe langsigtede resultater for både dig og dine kunder. Ved at hjælpe dine kunder med at nå deres mål og løse deres udfordringer bliver du en integreret del af deres succes. Dette fører til stærkere kundeforbindelser og kan have en positiv indvirkning på din egen virksomheds omdømme og vækst.

Opsamling

Værdibaseret salg er hverken en luksus eller en ”et teoretisk princip uden hold i virkeligheden”, som jeg af og til hører det.

Det er, hvis du spørger mig, en nødvendighed. For kun sådan kan forstå dine kunder dybtgående, skræddersy dine løsninger og opbygge langvarige relationer. Ved at fokusere på den forretningsmæssige værdi, din løsning tilfører, kan du differentiere dig selv, skabe højere dækningsbidrag og positionere dig som en pålidelig partner på dine kunders rejse mod succes.

For det er jo det salg er, i bund og grund: At hjælpe kunder til succes.

Læs mere om Værdibaseret Salg her:
  • Hvordan Performer Salgsorganisationer med Høj/Lav Grad af Værdibaseret Salg (læs mere)
  • Hvad siger forskningen om værdibaseret Salg? (læs mere)
  • Download 300 siders salgsguide på www.flereordrer.dk

Som omtalt i medierne

Miniseminar: Ny Omsætning

Se på 27 minutter hvordan du som leder for B2B-sælgere kan opnå ny omsætning med tre fundamentale principper:

  • Højere konverteringsrater med værdibaseret salg
  • Kortere salgscyklus med procesorienteret salg
  • Ny energi i salgsteamet med proaktiv pipelineledelse

Få adgang for kr. 0,- på www.omsaet.dk/ny

Ny Omsætning no BG
LinedIn-6Z0A4086-Edit-Brian_S-farve

Vi guider B2B-salgsteams til ny omsætning på 100 dage

  Mit navn er Brian Stahlhut Christiansen, og jeg har arbejdet med optimering af B2B-salg i over 20 år.

Jeg har også skrevet fire bøger om salg og holdt foredrag om salg og salgsledelse i Skandinavien, Tyskland, Baltikum, Spanien og USA.

Min ambition er, at guide B2B-salgsteams til ny omsætning - uden at ansætte flere sælgere eller øge marketing.

Følg mig på LinkedIn her (jeg udgiver løbende artikler om værdibaseret og procesorienteret salg).

Download Guides til Øget Omsætning

Konkrete og kontante råd til at lykkes med B2B-salg og salgsledelse...

25 Super Sælgende Spm.

Sælg mere med bedre spørgsmål

Download for kr. 0,-

Bedre møder
i salgsafdelingen

Får jeres sælgere energi ud af jeres møder?

Download for kr. 0,-

Bedre Salgsmål
Bedre Resultater

Klare og motiverende mål giver øget salg

Download for kr. 0,-

Professionelle online møder

Sælg mere på kortere tid med online kundemøder

Download for kr. 0,-

Salgsledelse
Koma eller Krise

Sådan leder du B2B-salg gennem kriser

Download for kr. 0,-