Sådan fremprovokerer du B2B-kundens købsbeslutning og ændrer på status quo

photo-1557862921-37829c790f19

At overbevise en B2B-kunde om at ændre sin nuværende status quo kan være en udfordrende opgave, men det er også afgørende for din salgssucces. 

Jeg vil her give dig fem konkrete forslag til hvordan du kan skubbe din kunde ud af deres komfortzone og få dem til at træffe en købsbeslutning, så I får en kortere salgscyklus...

1. Skab en klar og overbevisende business case

Et af de første skridt til at overvinde status quo er at levere en overbevisende business case. Kunden skal forstå, hvordan din løsning vil gavne dem og opfylde deres behov bedre end deres nuværende situation. Brug konkrete eksempler, cases og data til at understøtte din argumentation. Forskning udført af Corporate Visions har vist, at en klar og overbevisende business case kan øge sandsynligheden for, at kunden træffer en beslutning.

2. Identificér og adressér kundens udfordringer

Kunder, der ønsker at bevare status quo, gør det ofte, fordi de ser færre risici ved at forblive i deres nuværende situation. Som sælger er det vigtigt at identificere og adressere kundens problemer og de udfordringer, de står over for. Gennem grundig undersøgelse og dialog kan du demonstrere, hvordan din løsning kan løse specifikke problemer, som kunden står over for.

3. Skab en følelse af det haster

Følelsen af, at noget haster er en kraftfuld katalysator for at fremprovokere en købsbeslutning. Undersøgelser udført af The Bridge Group viser, at det at skabe en følelse af ”urgency” kan reducere salgscyklus betydeligt. Dette kan opnås ved at tilbyde tidsbegrænsede tilbud, rabatter eller ekstra fordele, der er tilgængelige i en begrænset periode.

4. Demonstrér troværdighed

Kunder er mere tilbøjelige til at ændre status quo, hvis de ser, at andre succesfulde organisationer har gjort det samme. Del cases og referencer fra tidligere kunder, der har haft succes med din løsning. Brug disse historier til at opbygge troværdighed og vise, at din løsning fungerer i den virkelige verden.

5. Tilpas din kommunikation til købsrejsen

Forståelse af kundens købsrejse er afgørende. Kommunikér relevant information på de rigtige tidspunkter i processen. Ifølge en rapport fra Demand Gen Report er købere mere tilbøjelige til at træffe en beslutning, hvis de modtager brugbar information i hvert trin af beslutningsprocessen.

Konklusion

At fremprovokere en købsbeslutning hos en kunde, der ønsker at bevare status quo, er en udfordrende, men nødvendig opgave for B2B-sælgere. Ved at levere en overbevisende business case, identificere dyre problemer, skabe en følelse af at det haster, demonstrere troværdighed og tilpasse din kommunikation til købsrejsen kan du øge chancerne for at flytte kunden fra status quo til en beslutning. Vær tålmodig og vedholdende, og vær klar til at hjælpe kunden med at træffe den rigtige beslutning for deres forretning.

Læs mere om kortere salgscyklus:


Som omtalt i medierne

Miniseminar: Ny Omsætning

Se på 27 minutter hvordan du som leder for B2B-sælgere kan opnå ny omsætning med tre fundamentale principper:

  • Højere konverteringsrater med værdibaseret salg
  • Kortere salgscyklus med procesorienteret salg
  • Ny energi i salgsteamet med proaktiv pipelineledelse

Få adgang for kr. 0,- på www.omsaet.dk/ny

Ny Omsætning no BG
LinedIn-6Z0A4086-Edit-Brian_S-farve

Vi guider B2B-salgsteams til ny omsætning på 100 dage

  Mit navn er Brian Stahlhut Christiansen, og jeg har arbejdet med optimering af B2B-salg i over 20 år.

Jeg har også skrevet fire bøger om salg og holdt foredrag om salg og salgsledelse i Skandinavien, Tyskland, Baltikum, Spanien og USA.

Min ambition er, at guide B2B-salgsteams til ny omsætning - uden at ansætte flere sælgere eller øge marketing.

Følg mig på LinkedIn her (jeg udgiver løbende artikler om værdibaseret og procesorienteret salg).

Download Guides til Øget Omsætning

Konkrete og kontante råd til at lykkes med B2B-salg og salgsledelse...

25 Super Sælgende Spm.

Sælg mere med bedre spørgsmål

Download for kr. 0,-

Bedre møder
i salgsafdelingen

Får jeres sælgere energi ud af jeres møder?

Download for kr. 0,-

Bedre Salgsmål
Bedre Resultater

Klare og motiverende mål giver øget salg

Download for kr. 0,-

Professionelle online møder

Sælg mere på kortere tid med online kundemøder

Download for kr. 0,-

Salgsledelse
Koma eller Krise

Sådan leder du B2B-salg gennem kriser

Download for kr. 0,-