3 skridt til effektiv håndtering af indvendinger i B2B-salg

3 skridt til håndtering af indvendinger i B2B-salg

Den bedste måde at håndtere indvendinger i B2B-salg

Der er skrevet tykke bøger om, hvordan du håndterer B2B-kunders indvendinger, og langt de fleste er skrevet ud fra et manipulerende salgsperspektiv.

Det er i min erfaring helt forkert og ødelæggende for dine resultater som værdibaseret sælger.

For virkeligheden er, at indvendinger er udtryk for, at kunden er interesseret, men at der er et ”men”…

I den sammenhæng læste jeg for nylig en undersøgelse fra Gong.io, som med AI har analyseret 67.000 salgsmøder (jep, det er et vildt tal).

Og på det temmelig omfattende datagrundlag, har de sammenlignet de bedste sælgere med den brede midte.

Og de bedste gør tre ting helt anderledes, når de møder en indvending. Her er, hvad de gør:

1) Sænker tempoet

Mange sælgere vil, måske af nervøsitet, starte pladespilleren og tale endnu hurtigere og servere endnu flere salgsargumenter og superlativer. Men de bedste træder med det samme hårdt på bremsen – for det gør man, når der er fare forude.

2) Svarer ikke, men ...

... stiller eftertænksomme spørgsmål og søger en bedre og fælles forståelse for kundens udgangspunkt, udviklingspotentiale og udfordringer. Og de stiller spørgsmål for reelt at forstå, før de søger at blive forstået.

3) Bevarer det lave tempo

Selv om det ligger i vores DNA som sælgere at komme hurtigt op i højeste gear igen, så bliv hvor du er og vær helt sikker på, at kundens tvivl, svar, modstand eller usikkerhed er håndteret til kundens tilfredshed.

Hvad gør du?

Læs om de fem typiske indvendinger i B2B-salg og hvordan du håndterer dem her

Som omtalt i medierne

Miniseminar: Ny Omsætning

Se på 27 minutter hvordan du som leder for B2B-sælgere kan opnå ny omsætning med tre fundamentale principper:

  • Højere konverteringsrater med værdibaseret salg
  • Kortere salgscyklus med procesorienteret salg
  • Ny energi i salgsteamet med proaktiv pipelineledelse

Få adgang for kr. 0,- på www.omsaet.dk/ny

Ny Omsætning no BG
LinedIn-6Z0A4086-Edit-Brian_S-farve

Vi guider B2B-salgsteams til ny omsætning på 100 dage

  Mit navn er Brian Stahlhut Christiansen, og jeg har arbejdet med optimering af B2B-salg i over 20 år.

Jeg har også skrevet fire bøger om salg og holdt foredrag om salg og salgsledelse i Skandinavien, Tyskland, Baltikum, Spanien og USA.

Min ambition er, at guide B2B-salgsteams til ny omsætning - uden at ansætte flere sælgere eller øge marketing.

Følg mig på LinkedIn her (jeg udgiver løbende artikler om værdibaseret og procesorienteret salg).

Download Guides til Øget Omsætning

Konkrete og kontante råd til at lykkes med B2B-salg og salgsledelse...

25 Super Sælgende Spm.

Sælg mere med bedre spørgsmål

Download for kr. 0,-

Bedre møder
i salgsafdelingen

Får jeres sælgere energi ud af jeres møder?

Download for kr. 0,-

Bedre Salgsmål
Bedre Resultater

Klare og motiverende mål giver øget salg

Download for kr. 0,-

Professionelle online møder

Sælg mere på kortere tid med online kundemøder

Download for kr. 0,-

Salgsledelse
Koma eller Krise

Sådan leder du B2B-salg gennem kriser

Download for kr. 0,-